Profil ku

Minggu, 12 Desember 2010

PETUAH MUFTI BESAR KESULTANAN BANJAR

            Pada hari minggu 12 Desember 2010, maka resmilah KESULTANAN BANJAR ( KALIMANTAN SELATAN) berdiri kembali, setelah 150 tahun dibubarkan Belanda. Dengan pengangangkatan Raja Muda yaitu Pangeran H Khairul Saleh sebagai raja nya.
             Berikut adalah petikan Petuah Mufti Besar Kesultanan Banjar Tuan Guru Besar Anang Djazouli Seman.


Wahai Yang Mulia Raja Muda
Dengan mengucapkan Bismilahirrahmanirrahim, sebermula saya sampaikan pituah ini sebagai tanda. Tanda bermula akan penobatan Paduka Yang Mulia.
Ingatlah ALLAH SWT, Tuhan sekalian alam semesta, tiadalahyang kita sembah selain daripada Dia Maha Raja segala Raja.
Ingatlah Muhammad SAW, Rasul terakhir penghujung zaman, perilaku dan ucapanya suri tauladan. Hendaklah Yang Mulia menjadikan acuan memimpin rakyat kebanyakan, itu adalah berganda ganda kebaikan.
Wahai Yang Mulia Raaja Muda….
Berang siapa berpegang tali agama, Maka dia akan selamat. Tiadalah akan ia hidup sesat, karena ALLAH SWT menjaga diri nya hingga kiamat. Hendaklah menjaga amanah kerena nya perinta ALLAH, sebab semua makhluk dibumi adalah khalifah, maka sebarkan lah banya faedah .
Kepada sekalian orang banyak, berbuat adil dan bijaksana, kearifan dan tulus kunci utama membuat janji harus haruslah ditepati,sebab ia pelindung diri. Bersungguh sungguhlah Yang Mulia memelihara tangan daripada pekerjaan berat dan ringan. Karena amanah perintah Tuhan, sepnajang masa jangan tinggalkan. Jangan mengambil sesuatu yang tidak diridhoi, apalagi baukan hak dimiliki alamat diri akan terkeji.hidup tak tepuji mati merugi, hati adalah kerajaan dalam tubuh, jika zalim maka semua anggota akan roboh.
Wahai Yang Mulia Raja Muda….
Peliharalah kaki bila berjalan, tampat bakhil jangan disinggahi, karena bakhil ibarat perampok yang amat gagah. Tiadalah bermakna hidup, ibarat air suci semua  tumpah. Selalulah sebarkan salam, kepada siapapun Yang Mulia berpesan. Itu tanda Raja Muda dekat dengan orang kebanyakan. Sumber semua kemulian, maka dari itu selalulah membuka hati, mata , telinga agar rakyat merasa nyaman.
Wahai Yang Mulia Raja Muda….
Jika hendak mengenal orang berbangsa. Lihatlah kepada budi bahasa. Jika hendak menenal orang berilmu berfikir dan bertanya tiada jamu. Jika hendak mengenal orang beradat, lihat kepada segala perilaku yang mengangka darjat.
Kirany Yang Mulia mengayom segala macam adat, tanda berbakti seorang zuriat
Apabila Yang Mulia menjalankan Syariat, terpeliharalah agama rakyat. Apabila yang mulia mendapat pujian, hati hatilah siapa tahu itu ujian. Apabila menghadapi banyak perkara , bermufakatlah dengan para pembesar setia, tetaplah berkata lembut terhadap orang yang berbuat kusut. Siapa tahu dirinya ada hikmah dan pesan ALLAH SWT yang berpaut.
Selalulah Yang Mulia mengangkat Doa Kepada ALLAH RABBI IZZATI. Mendoakan keselamatan diri, keluarga, kerabat dan rakyat sekalia. Karena doa ibarat rumah yang bertiang, maka sempurnalahsegala amalan….Amin…